ANALISIS RISIKO KECELAKAAN ANGKUTAN PELAYARAN RAKYAT DI PERAIRAN GUGUS KEPULAUAN PANGKEP

Authors

  • Andi Sitti Chairunnisa Mappangara Unversitass Hasanudin
  • Muh Rizal Firmansyah Unversitass Hasanudin
  • Firman Ananda Universitas Hasanuddin

Keywords:

risk analysis, ship accident, traditional shipping, analisis risiko, kecelakaan kapal, pelayaran rakyat

Abstract

The Pangkep archipelago is support by a sea transportation network system to improve connectivity between regional growth centers and local growth centers, especially those in the archipelago as well as to support population mobility and the distribution of basic commodities to the archipelago which is currently mostly served by public shipping. The results of the analysis show that the RPN value for each risk source variable that is categorized as high is the RPN value > 300, namely overload, fuel leakage, weather conditions, short circuit/short circuit and operator skill/ability in handling ships and engines. And there are 4 (four) risk events that are classified as critical for people's shipping in the Pangkep Archipelago, namely: the risk of the ship sinking, the risk of fire/explosion on board, the risk of equipment failure, and the risk of falling passengers.

ABSTRAK

Wilayah gugus Kepulauan Pangkep didukung oleh sistem jaringan transportasi laut untuk meningkatkan konektivitas antar pusat-pusat pertumbuhan wilayah dengan pusat-pusat pertumbuhan lokal khususnya yang terdapat di wilayah kepulauan serta untuk mendukung mobilitas penduduk dan distribusi bahan pokok ke wilayah kepulauan yang saat ini sebagian besar dilayani oleh angkutan pelayaran rakyatHasil analisis menunjukkan  nilai RPN setiap variable sumber risiko yang dikategorikan tinggi adalah dengan nilai RPN > 300 yaitu kelebihan muatan, kebocoran bahan bakar, keadaan cuaca, arus pendek / korsleting serta kepiawaian/kemampuan operator dalam penanganan kapal dan mesin.  Dan terdapat 4 (empat) kejadian risiko yang tergolong kritis untuk pelayaran rakyat di wilayah gugus kepulauan Pangkep yaitu : risiko kapal tenggelam, risiko terjadinya kebakaran/ledakan di atas kapal, risiko kegagalan peralatan, serta risiko penumpang jatuh. 

 

Author Biographies

Andi Sitti Chairunnisa Mappangara , Unversitass Hasanudin

Departemen Teknik Perkapalan
Unversitass Hasanudin
Jl. Poros Malino KM. 6, Romang Lompoa, Kec. Bontomarannu
Kabupaten Gowa, Sulawesi Selatan 92171
*) Corresponding Author

Muh Rizal Firmansyah, Unversitass Hasanudin

Departemen Teknik Perkapalan
Unversitass Hasanudin
Jl. Poros Malino KM. 6, Romang Lompoa, Kec. Bontomarannu
Kabupaten Gowa, Sulawesi Selatan 92171

Firman Ananda, Universitas Hasanuddin

Departemen Teknik Perkapalan
Unversitass Hasanudin
Jl. Poros Malino KM. 6, Romang Lompoa, Kec. Bontomarannu
Kabupaten Gowa, Sulawesi Selatan 92171

Downloads

Published

02-12-2023